Sunday, 28 August 2016

Perihal Rezeki

Dalam banyak2 perkongsian yg dikongsikan di group 'whatsApp' ibu tertarik dengan satu cerita mengenai hal rezeki...setiap dari kita mesti sekurang2nya 5x sehari selesai solat akan berdoa bersungguh2 untuk dimurahkan rezeki, dipermudahkan dalam urusan mencari rezeki...itulah antara inti doa yang tidak akan pernah kita lupa pohon dari Allah SWT...

Kenapa pentingnya memohon kepada Allah...kerana tidak semua makhluk dimuka bumi ini memiliki rezeki yang sama...setiapnya diberi ganjaran rezeki berkadaran dengan kemampuan serta atas rahmat serta kasih sayang Allah...Allah meletakkan setiap kita sesuai mengikut aturan Allah...tidak akan pernah silap...yang silap mentadbir serta menguruskan setiap rezeki itu adalah tangan2 kita sendiri...

Jika ingin dihuraikan makna rezeki....allllllahhhhhh....tak akan pernah abis...kerana rezekiNYA amat luas dan banyak....sebelum ibu melalut panjang lg...jom kita sama2 ambik pengajaran dari cerita ini dulu...moga2 ianya akan memberi makna kepada kita supaya lebih menghargai rezeki yang Allah telah pun kurniakan kepada kita setiap hari....xpernah kurang...

Menukar Rezeki Kerana Keperluan Hidup

Di pintu masuk kawasan market, pada suatu pagi, saya disapa oleh seorang tua untuk membeli udang galah yang dijualnya, ada hampir 10 ekor. Saya sekadar senyum sambil memberikan isyarat tidak mahu, tetapi seorang pemuda dibelakang saya bertanyakan harga udang tersebut kepada orang tua itu...semuanya RM50.00 ujar orang tua itu. Lalu pemuda tersebut membayar harga udang tersebut maka udang tersebut bertukar milikan.
Bila uncang plastik udang itu diserahkan kepadanya, tiba-tiba pemuda itu bertanya ''Pak cik, ada tidak udang galah ini yang pak cik bawa balik untuk dimakan dirumah?'' Orang tua itu tercengang mendengar pertanyaan tadi.
Dalam senyum dia berkata, ''Encik, Allah beri rezeki udang ini untuk kami lihat saja kerana ada yang lain yang lebih perlu. Beras, gula, tepung untuk makan anak-anak adalah lebih perlu daripada udang galah ni. Jualan hari ni cukup untuk kami makan 4 - 5 hari, berbanding jika kami makan udang ini hanya untuk sekali makan.''
Saya tunduk mendengar jawapan orang tua itu, namun dalam hati meraung menyebut kebesaran Allah. Saya lihat air muka pemuda itu berubah redup mendengar jawapan orang tua itu, lalu dia menghulurkan kembali uncang plastik berisi udang galah dan berkata, ''Pak cik, hari ni pak cik dan anak-anak dapat makan gulai udang galah yang ditangkap oleh pak cik sendiri. Ambillah, saya sedekahkan semua.''
Pemuda itu cepat-cepat berlalu meninggalkan orang tua itu yang masih kebingungan...sambil berlalu saya sempat melihat pemuda itu menyapu mata dengan tangannya. Bertuahlah pemilik hati yang dapat menjangka sesuatu disebalik pandangannya.

Ada orang rezekinya hanyalah untuk tatapan sahaja...kerana ianya perlu ditukar bagi mendapatkan sesuatu yang lebih perlu untuk kelangsungan hidup...terutamanya pekebun-pekebun kecil, nelayan kecil yang tidak mengaut untuk banyak...cukup sekadar dapat habiskan jualan dan ada bekal untuk dibawa pulang...

Teringat suatu ketika dulu...bila waktu cuti selalu bila ada waktu luang saya akan bawa nenek jalan-jalan ke pasar untuk beli barang basah didapur...kami suka pusing pasar tani, sbb banyak hasil tanaman orang kampung yang segar...nenek saya selalu pesan...bila membeli dengan orang tua or orang kampung ni, jangan duk tawar menawar dh...kita tak tahu mungkin 20 sen yang kita mintak tawar tu...itulah saja untung untuk dia dapat...rezeki ni kita kena kongsi-kongsi dan tak boleh berkira sangat...





Sunday, 14 August 2016

Lawatan Sekolah...

Hari khamis lepas...alisha husna dengan muka hepi n gembiranya bawak balik consent form utk ibu bapa bagi kebenaran untuk anak2 mengikuti lawatan ke akuarium teluk bahang, penang...
OMG...ibu dh nmpk poblem nak terangkan kat sidia nanti...pendirian ibu n abah...anak2 selama mana masih bersekolah xkan dibenarkan ikut mana2 lawatan tanpa pengawasan ibu or abah...zaman skrg lagilah plak kena perketatkan undang2 nih...baik beringat dulu sblm ape2 jadi kemudian...bukan xpercayakan sekolah....tppppppp....ibu n abah belum bersedia....

Malam tu kami slow talk dh dengan alisha husna...mula2 dia merajuk sambil nangis2...knapa xbg dia ikut rombongan....knapa kawan2 boleh ikut...ibu bapa kawan2 xsayang kat anak2 diaorg ke...oooooo...susahnya nak explain...

Hari jumaat pg...dia dh boleh trima explanation ibu n abah...tp dia duk reverse psycology kat kita plak...antara dialog dia...

''sebenarnya kakak mmg xnak pg pun lawatan tu...baik kakak duduk kat kelas baca buku...xpelah semua kawan pg lawatan...kakak bwk buku crita duduk sorang2 kat kelas baca buku crita'' 

Alisha: knapa ibu xbg kakak pergi ikut kawan2...
Ibu: sebab ibu sayang kat kakak...skrg orang jahat ramai...cikgu xsempat nak tengok semua anak2...
Alisha: ibu jangan lah risau...Allah kan ade jaga kakak n kawan2...
Ibu: hmmm...betul allah akan jaga kita...ibu cuma nak mencegah sebelum jadi yang xelok...(gulp...telan air liur...allah anak...benar semua tu...allah jaga kita)

''adik tau tak sebenarnya lagi seronok kalu kita jalan2 ngan ibu bapa kita kan...nanti boleh belanja...makan aiskrim...kannnnnn...''

''dulu2 masa ibu sekolah pun tok abah n tok ma xbg jugak ke ibu ikut lawatan sekolah...ibu jalan dengan tok ma n tok abah saje ke..''

''kalu kakak masuk USM macam ibu n abah nanti...baru ibu n abah bg kakak ikut lawatan ngan kawan2 ke...''

''kakak suka jalan ngan ibu abah n adik2...tp kakak pun suka jalan ngan kawan2...naik bas lagi...kakak suka naik bas...''
(dialog2 di atas  ini diulang banyak kali mungkin lebih 40X sepanjang hari....huhuhuhuhu...)


oooohhhhhh...bertabahlah ibu n abah...tetapkanlah pendirianmu...jangan mudah tewas....kebenaran akan tidak berputus asa.........(xtau berapa hari lagi duk kena dgr pernyataan2 seperti diatas....)

Saturday, 13 August 2016

Butterfly Pea

Lama dah xupdate pasal tumbuhan di lamankan...sejak2 pindah duduk di SP ni xde kesempatan yang banyak utk menengok2 pokok sekalian...dah lama sebenarnya pic ni terperap lam laptop...tp baru arini sempat upload...ibu mmg suka sgt bunga ni...dah la cantik banyak khasiat plak...lps ni bolehla ade kawan2 or jiran2 nak minum teh bunga telang petik dari laman...nak buat nasi kerabu pun dh xde masalah...

last time ibu dh share pic bunga telang kat umah tok mi...butterfly-pea-aka-blue-tea
ade semai tuk dieksport bawak balik rumah ganu plak...supaya xpupus sps...
ade org tu buat kerabu bunga telang...kalu banyak2 bolehla buat kerabu...




Saturday, 23 July 2016

outing time

Hiiiii...lama xp taman....mgg ni berturut2 p taman...anak xcited ke ibu yg xcited....
Hahaha....semua xcitedla....coz lama x outing sama2 lepak n jln2 p taman....cuaca n keadaan xmengizinkan sblm nih....ambik mood anak2 bwk p taman jap...lpskan stress org yg baru nak kenal dunia luar....jom layan video ammar uzair...

video



Jalan2 nak tgk pantai xde tempat lainlh kat sini...pantai merdeka jelh yg paling dekat...bolehlah nak layan angin laut sepoi2 bahasa tu...hari jumaat blh p jalan sana...ade pasar malam jugak...tp ari dh nak hujan masa ptg kami p tu...so xtgg lama....lps bdk2 main n makan laksa n ABC...kita balik

Ni kat padang dkt ngan umah...hilang gian ammar nak berlari...

video


Hepi Weekend allsssssss.........

Monday, 18 July 2016

Raye 2016

Sana sini jamuan open house/open department xabis lg...jenuh makan...itu yg org cakap rpuasa sebulan boleh qada' dlm masa beberapa hari raye je....

Alhamdulillah....hujan membasahi bumi boleh dikatakan setiap hari semenjak masuk syawal nih...ade sesetengah tempat dh mula naik air...syukur alhamdulillah perjalanan raye kami tahun ni semua ok...kecuali insiden kepala ammar aje....small d pieces...hero ibu abah kuat...now as for today...luka dah sembuh pun...alhamdulillah...

Dalam duk raye...xlupa jugak ye provisional result dh kuar....alhamdulillah jugak semua pass...tgg full results next month...xsabarnya...agak2 maintain mcm tahun lps tak...doa2 semoga kekal maintain CGPA...almaklum next yr pengajiannya lagi mencabar...

Riang ria raye....xsempat nak snap byk pic....sbb xde pg berjalan kemana sgt...just sekeping aje pic yg ade...pic pamili lengkap pun xde...xsempat nak snap yg lengkap bertema...hahaha...best partnya ammar dh blh lengkap berbaju melayu

Tunggu raya haji lah pulak...kita tangkap gambar ngan lembu siap2...hahahhaha...baru selesai raye...ibu dh menghitung tarikh nak raye haji plak...bkn ape xsabar nak blk raye lg....syok ooooooooo balik kampung....ooooooo balik kampung....ooooooo balik kampung...hati riang....

tema tahun ni biru & pink gitewww
Selamat Hari Raye Aidilfitri 
Maaf Zahir & Batin

Monday, 11 July 2016

Tragedi Raye

Salam lebaran 1437H....

Seperti  biasa...tiap kali raye perjalanan panjang dr sungai petani-pasir mas-ajil....letih tapi seronok...dalam duk hepi2...ade plak tragedi ammar uzair...huhuhuhu...

Kesian bb ibu...jatuh dahi tercium longkang...haishhhh dh xensem dahi anak ibu...harap parutnya xkekal...

3cm x 0.5cm panjang n dalam luka kat dahi adik
Alhamdulillah Dr xjahit n result x-ray normal...just sapu liquid mcm gam utk lekatkan luka...if jahit lambat sembuh, hopefully scar dia akan hilang lps nih...

huhuhu...bertanda dh kat dahi adik

sempat senyum bila dh nak balik...mekasih Dr...

Sunday, 29 May 2016

Raikan Cinta ke-8 (240508 - 240516)

Alhamdulillah....syukur xterhingga buat sekian kalinya 
(yang ke-8) dipanjangkan usia dan dilimpahkan dengan segala kebaikan berjaya meraikan ulangtahun anniversary kami...

Untuk sekian kali lagi...dan berkali-kali ibu hanya doa mohon allah tetapkan hati-hati kita kekal berkasih sayang hingga ke jannah...semoga allah makbulkan doa ibu...doa ibu lagi semoga ibu tiap-tiap hari hanya jatuh cinta pada abah saja...sama juga semoga abah tiap-tiap hari hanya jatuh cinta pada ibu saja...aminnnnnn

Masing2 dah dapat hadiahkan...in advance lagi..

Sarange MNS....


Nah lagu untuk u...hahahha...mcm la en.hubby baca blog ni kan...


XoXo