Wednesday, 12 February 2014

Adakah aku beriman


Alhamdulillah bermula awal bulan hari tu ibu & abah ada ambik kelas tambahan untuk mempelajari ilmu al-quran dengan seorang ustaz. Kami belajar basically asas bacaan serta tajwid (kena perbetulkan makhraj & kefasohan supaya bacaan betul n xlari maknanya) and yang syukurnya ustaz tu siap offer kat ibu & abah tuk sama2 tambah ilmu dengan belajar tafsir ayat sikit2 sambil duk baca perbetul sebutan....alhamdulillah syukur

Ibu pernah post entry petikan tafsir pilihan dari surah al-baqarah...petikan-tafsir-surah-al-baqarah lama dulu...mmg surah ini adalah surah yang terpanjang dalam 'Kitab Al-Quran' yang mengandungi sebanyak 286 ayat

So...ibu nak kongsikan sedikit ilmu yang kami belajar semalam...semoga boleh dijadikan panduan & kalau ade salah silap tolong tegur & perbetulkan...semoga kita sama2 mendapat berkat dalam usaha untuk meningkatkan ilmu dalam mengejar mardhotillah...

Apa yang menarik yang kami sembang semalam adalah dalam surah ini sebenarnya Allah menceritakan tentang 3 golongan manusia, iaitu Golongan  Mu'min, Golongan Orang Munafik & Golongan Orang Kafir. Ini diceritakan dari ayat 2 - 20.

Entry kali ni kita akan discuss ttg bagaimana nak mengenali sifat2 orang mu'min (bertakwa). Jelas Allah terangkan dalam ayat 2-5, bagaimanakah seorang mu'min itu harus bersikap.
"Kitab (Al-Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa'' - ayat 2

"Iaitu mereka yang beriman (mempercayai) kepada yang ghaib, yang mendirikan (mengerjakan) solat, dan yang menafkahkan (mendermakan) sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka" - ayat 3

"Dan mereka yang beriman kepada kitab (Al-Quran) yang telah diturukan kepadamu dan kitab-kitab yang telah diturunkan sebelummu, serta mereka yang yakin akan adanya (kehidupan) akhirat" - ayat 4

Marilah kita sama2 setiap hari memperbaharui serta meningkatkan lagi ketakwaan serta keimanan kita...dengan cuba menghayati maksud ayat2 tersebut...mereka yang beriman adalah seorang yang percaya akan perkara2 yang ghaib...dosa, pahala, syurga, neraka semuanya tidak dapat dilihat oleh pandangan mata kasar...bahkan bila cuba menterjemahkan gambarannya juga sudah xterjangkau oleh keterbatasan akal makhluk seperti kita ini...namun kita tetap beriman serta mempercayai akan kewujudannya...
Kerana memang fitrah semua insan inginkan tempat untuk berpaut serta berharap...mengharapkan suatu kuasa yang Maha Hebat datang membantu terutamanya disaat kesakitan @ kesusahan ditimpa musibah...sebagai contoh bila kita diuji dengan musibah kehilangan...ibu kehilangan anak...mesti semua para ibu dapat membayangkan kesakitannyakan...pada siapa hendak kita mengadu saat itu...pada makhluk yang mempunyai keterbatasan seperti kita ini atau mengharapkan suatu kuasa ajaib yang datang membantu...bolehkah dihidupkan semula oarang yang telah mati...???
Jawapannya pada hati kita....mengadu & merintihlah pada allah kerana Dia sudah janjikan syurga & neraka bagi kita...yang telah pergi tidak akan boleh hidup kembali...namun kita akan boleh bertemu semula disana nanti...maka tenanglah hati si ibu yg diuji tadi kerana yakin akan janji allah...bagaimana kalau tidak ada syurga @ neraka...ibarat yang pergi itu kosong tidak berbekas...maka hampa & kecewalah hati2 yang diuji...
Dirikan solat...bukan sekadar ambil wudhuk & solat 2,3 @ 4 rakaat....namun kita disuruh malah diajar "dirikan'' solat...mesti letakkan hati dalam solat...bukan sekadar solat sbb xnak orang kata nanti berdosa kalau xsolat...untuk orang yg bertakwa solat adalah penghubung dirinya dengan Maha Pencipta...solat seolah-olah Allah ada didepan menyaksikan kita solat...berbicara dengan kita dalam setiap doa yang dilafazkan...Allahuakbar kalau inilah yang mampu ibu lakukan...kerdilnya diri sebagai hamba menghadap penciptanya...
Menginfakkan sebahagian harta ke jalan Allah...memahami hakikat setiap rezeki yang allah kurniakan semuanya hanyalah pinjaman serta amanah allah yang dipertanggungjawabkan keatas kita, dan akan diminta penghakiman di padang masyar kelak...semua tidak terkecuali satu pun...duit ringgit, tanah, rumah, barang perhiasan, ilmu allah, apatah lagi anak2...
Jangan sesekali sombong dan merasa diri kaya setelah memiliki semua kesenangan...kerana kesenangan, kemewahan, kecerdikan, tingginya tingkat ilmu...semuanya adalah kurniaan dari-Nya...tidak ada satu pun hak milik mutlak kita...kita hanyalah peminjam semata-mata...sebagai contoh nikmat bergaji besar....10 k sebulan gaji kita...semua itu belum tentu mulik kita...sebahagiannya milik anak2 & isteri, milik pembantu rumah kita, milik ibu bapa kita, dan mungkin juga milik sahabat2 kita yang sedang dalam kesusahan...lastnya yang masuk ke dalam mulut kita hanyalah berbaki 500 ringgit sahaja...setelah dihitung semua...maka mana bahagian hak mutlak kita...???
Renung2kanlah sahabat semua...sedikit perkongsian yang tidak berapa sempurna...namun diharap mampu memberikan manafaat kepada sedikit penghijrahan kearah kebaikan kepada kita semua...

Bergembiralah dengan janji Allah bagi orang2 yang bertakwa...





Tuesday, 11 February 2014

Keje part time

Emmm...weekend ari tu ade kemas2 laman sikit...nak mula menyemai stok2 benih yg lama dh duk tersimpan molek...so mula2 kena lah organized balik laman kenit tu supaya ade ruang & pot yg available...
Dah siap2 susun...alhamdulillah proses selanjutnya telah bermula...ibu mula semai benih kacang buncis, kacang panjang merah, arugula, lobak putih & fire red salad...harapnya menjadi...cuaca siang panas terik kat loq staq ni skrg...kena rajin siramlah nampaknya...

Sementara tu jom layan sayur yg masih berbaki lg kat laman ibu...dah xbanyak stok, tu yg kena cepat2 semai yg baru...

stok pudina untuk 'masker pudina' coming soon...

berjuntai2 dh benih bayam malabar ni...xlarat nak makan dh...encik hubby xbrape suka...katanya bayam ni rase payau...ntahla...

cabai melaka & sawi kailan yg berbaki n kuchai yang xpernah putus stakat ni...

Saturday, 8 February 2014

Kuning VS Oren

Pic ni diambik masa CNY ari tu...kuning tu ibu punya...n yg oren tu MIL punya...cantikkan...hahahahha...
Pokoknya renek aje...tp xputus berbunga...rajin sungguh...meriah skit laman umah bila ade color yg striking cam ni...leh tambah koleksi lg ni lps ni...

kuning terserlah dari kejauhan...

siap ade tamu yg bertenggek lagi....ishh ishhh
jom pakat meriahkan lagi laman kita...hepi gardening
XoXo

Sunday, 2 February 2014

Syaitan & Tugas

Ketika syaitan & manusia bertempur (Syaitan VS Manusia)
Hal ini tidaklah menjadi rahsia malahan ramai dari kita yang sering lupa bahawa syaitan durjana ini telah bersumpah sejak awal lagi untuk berusaha menyesatkan semua anak keturunan ‘Adam’ dari jalan Allah dan memalingkan manusia dari ketaatan kepada-NYA.

Maka inilah hikmah khusus yg Allah SWT telah berikan kepada umat manusia semua iaitu – masa kecil yang tidak ada dosa padanya untuk kita manfaatkan sebelum datang tipu daya serta muslihat pemesongan syaitan ini. Kesempatan ini harus direbut oleh setiap para ibu bapa dalam menjalankan fungsi serta amanah mendidik anak-anak dengan tarbiyah islamiyah agar tidak akan terpedaya dlm kesesatan yang dibawa oleh syaitan ini. Sesungguhnya tipu daya syaitan itu amatlah berat bg mereka yang lalai & leka.

Firman Allah SWT yang telah menjelaskan usaha penipuan syaitan ini:

Dia (Iblis) berkata: “Terangkanlah kepadaku inikah orangnya yang Engkau muliakan atas diriku? Sesungguhnya jika Engkau memberi tangguh kepadaku sampai hari kiamat, nescaya benar-benar akan aku sesatkan keturunannya, kecuali sebahagian kecil”.
Allah berfirman: “Pergilah, barangsiapa di antara mereka yang mengikuti kamu, maka sesungguhnya Neraka Jahannam adalah balasanmu semua, sebagai suatu pembalasan yang cukup. Dan hasutlah siapa yang kamu sanggupi dia antara mereka dengan ajakanmu, dan kerahkanlah terhadap mereka pasukan berkuda dan pasukanmu yang berjalan kaki dan berserikatlah dengan mereka pada harta dan anak-anak dan beri janjilah mereka. Dan tidak ada yang dijanjikan oleh syaitan kepada mereka melainkan tipuan belaka”

~ Surah al-Isra’ [17]: 62-64 ~

Berikut adalah nama2 beberapa syaitan yang sering kali melaksanakan tugasan mereka menipu daya manusia. Terima kasih pada insan yang telah berkongsi ilmu ini dgn ibu supaya dapat ibu kongsikan dgn rakan blog semua. 


Semoga perkongsian ini mampu memberi manfaat pada kita semua...serta kita sentiasa terlindung dari tipu daya  syaitan terkutuk ini...