Sunday, 28 August 2016

Perihal Rezeki

Dalam banyak2 perkongsian yg dikongsikan di group 'whatsApp' ibu tertarik dengan satu cerita mengenai hal rezeki...setiap dari kita mesti sekurang2nya 5x sehari selesai solat akan berdoa bersungguh2 untuk dimurahkan rezeki, dipermudahkan dalam urusan mencari rezeki...itulah antara inti doa yang tidak akan pernah kita lupa pohon dari Allah SWT...

Kenapa pentingnya memohon kepada Allah...kerana tidak semua makhluk dimuka bumi ini memiliki rezeki yang sama...setiapnya diberi ganjaran rezeki berkadaran dengan kemampuan serta atas rahmat serta kasih sayang Allah...Allah meletakkan setiap kita sesuai mengikut aturan Allah...tidak akan pernah silap...yang silap mentadbir serta menguruskan setiap rezeki itu adalah tangan2 kita sendiri...

Jika ingin dihuraikan makna rezeki....allllllahhhhhh....tak akan pernah abis...kerana rezekiNYA amat luas dan banyak....sebelum ibu melalut panjang lg...jom kita sama2 ambik pengajaran dari cerita ini dulu...moga2 ianya akan memberi makna kepada kita supaya lebih menghargai rezeki yang Allah telah pun kurniakan kepada kita setiap hari....xpernah kurang...

Menukar Rezeki Kerana Keperluan Hidup

Di pintu masuk kawasan market, pada suatu pagi, saya disapa oleh seorang tua untuk membeli udang galah yang dijualnya, ada hampir 10 ekor. Saya sekadar senyum sambil memberikan isyarat tidak mahu, tetapi seorang pemuda dibelakang saya bertanyakan harga udang tersebut kepada orang tua itu...semuanya RM50.00 ujar orang tua itu. Lalu pemuda tersebut membayar harga udang tersebut maka udang tersebut bertukar milikan.
Bila uncang plastik udang itu diserahkan kepadanya, tiba-tiba pemuda itu bertanya ''Pak cik, ada tidak udang galah ini yang pak cik bawa balik untuk dimakan dirumah?'' Orang tua itu tercengang mendengar pertanyaan tadi.
Dalam senyum dia berkata, ''Encik, Allah beri rezeki udang ini untuk kami lihat saja kerana ada yang lain yang lebih perlu. Beras, gula, tepung untuk makan anak-anak adalah lebih perlu daripada udang galah ni. Jualan hari ni cukup untuk kami makan 4 - 5 hari, berbanding jika kami makan udang ini hanya untuk sekali makan.''
Saya tunduk mendengar jawapan orang tua itu, namun dalam hati meraung menyebut kebesaran Allah. Saya lihat air muka pemuda itu berubah redup mendengar jawapan orang tua itu, lalu dia menghulurkan kembali uncang plastik berisi udang galah dan berkata, ''Pak cik, hari ni pak cik dan anak-anak dapat makan gulai udang galah yang ditangkap oleh pak cik sendiri. Ambillah, saya sedekahkan semua.''
Pemuda itu cepat-cepat berlalu meninggalkan orang tua itu yang masih kebingungan...sambil berlalu saya sempat melihat pemuda itu menyapu mata dengan tangannya. Bertuahlah pemilik hati yang dapat menjangka sesuatu disebalik pandangannya.

Ada orang rezekinya hanyalah untuk tatapan sahaja...kerana ianya perlu ditukar bagi mendapatkan sesuatu yang lebih perlu untuk kelangsungan hidup...terutamanya pekebun-pekebun kecil, nelayan kecil yang tidak mengaut untuk banyak...cukup sekadar dapat habiskan jualan dan ada bekal untuk dibawa pulang...

Teringat suatu ketika dulu...bila waktu cuti selalu bila ada waktu luang saya akan bawa nenek jalan-jalan ke pasar untuk beli barang basah didapur...kami suka pusing pasar tani, sbb banyak hasil tanaman orang kampung yang segar...nenek saya selalu pesan...bila membeli dengan orang tua or orang kampung ni, jangan duk tawar menawar dh...kita tak tahu mungkin 20 sen yang kita mintak tawar tu...itulah saja untung untuk dia dapat...rezeki ni kita kena kongsi-kongsi dan tak boleh berkira sangat...





Sunday, 14 August 2016

Lawatan Sekolah...

Hari khamis lepas...alisha husna dengan muka hepi n gembiranya bawak balik consent form utk ibu bapa bagi kebenaran untuk anak2 mengikuti lawatan ke akuarium teluk bahang, penang...
OMG...ibu dh nmpk poblem nak terangkan kat sidia nanti...pendirian ibu n abah...anak2 selama mana masih bersekolah xkan dibenarkan ikut mana2 lawatan tanpa pengawasan ibu or abah...zaman skrg lagilah plak kena perketatkan undang2 nih...baik beringat dulu sblm ape2 jadi kemudian...bukan xpercayakan sekolah....tppppppp....ibu n abah belum bersedia....

Malam tu kami slow talk dh dengan alisha husna...mula2 dia merajuk sambil nangis2...knapa xbg dia ikut rombongan....knapa kawan2 boleh ikut...ibu bapa kawan2 xsayang kat anak2 diaorg ke...oooooo...susahnya nak explain...

Hari jumaat pg...dia dh boleh trima explanation ibu n abah...tp dia duk reverse psycology kat kita plak...antara dialog dia...

''sebenarnya kakak mmg xnak pg pun lawatan tu...baik kakak duduk kat kelas baca buku...xpelah semua kawan pg lawatan...kakak bwk buku crita duduk sorang2 kat kelas baca buku crita'' 

Alisha: knapa ibu xbg kakak pergi ikut kawan2...
Ibu: sebab ibu sayang kat kakak...skrg orang jahat ramai...cikgu xsempat nak tengok semua anak2...
Alisha: ibu jangan lah risau...Allah kan ade jaga kakak n kawan2...
Ibu: hmmm...betul allah akan jaga kita...ibu cuma nak mencegah sebelum jadi yang xelok...(gulp...telan air liur...allah anak...benar semua tu...allah jaga kita)

''adik tau tak sebenarnya lagi seronok kalu kita jalan2 ngan ibu bapa kita kan...nanti boleh belanja...makan aiskrim...kannnnnn...''

''dulu2 masa ibu sekolah pun tok abah n tok ma xbg jugak ke ibu ikut lawatan sekolah...ibu jalan dengan tok ma n tok abah saje ke..''

''kalu kakak masuk USM macam ibu n abah nanti...baru ibu n abah bg kakak ikut lawatan ngan kawan2 ke...''

''kakak suka jalan ngan ibu abah n adik2...tp kakak pun suka jalan ngan kawan2...naik bas lagi...kakak suka naik bas...''
(dialog2 di atas  ini diulang banyak kali mungkin lebih 40X sepanjang hari....huhuhuhuhu...)


oooohhhhhh...bertabahlah ibu n abah...tetapkanlah pendirianmu...jangan mudah tewas....kebenaran akan tidak berputus asa.........(xtau berapa hari lagi duk kena dgr pernyataan2 seperti diatas....)

Saturday, 13 August 2016

Butterfly Pea

Lama dah xupdate pasal tumbuhan di lamankan...sejak2 pindah duduk di SP ni xde kesempatan yang banyak utk menengok2 pokok sekalian...dah lama sebenarnya pic ni terperap lam laptop...tp baru arini sempat upload...ibu mmg suka sgt bunga ni...dah la cantik banyak khasiat plak...lps ni bolehla ade kawan2 or jiran2 nak minum teh bunga telang petik dari laman...nak buat nasi kerabu pun dh xde masalah...

last time ibu dh share pic bunga telang kat umah tok mi...butterfly-pea-aka-blue-tea
ade semai tuk dieksport bawak balik rumah ganu plak...supaya xpupus sps...
ade org tu buat kerabu bunga telang...kalu banyak2 bolehla buat kerabu...