Thursday, 28 March 2013

Hobi baru...

dah lama xmenjahit manik ni...dulu cuba2 tuk sonok2 jahit kat baju anak je...
sekarang syok pula jahit manik kat tudung2 lama ni...banyak koleksi tudung bawal yg lama...(mcm out dated dah tu...) yg terpaksa diberikan  nafas baru...agar tuan pemakainya bersemangat semula tuk pakainya...xyah beli lain...tambah aje manik...confirm cantik semula...

so bermulalah operasi 'mengepow' abah dengan ajak dia p beli manik bagai...jeng jeng jeng...dapatlah hasil mcm kat bawah ni...mekasih buat hubby tersayang...yg amat memahami...

ni antara yg sempat disambar...kalu abah xjeling byk lg ibu nak ambik...

so ni adalah hasil untuk minggu ni...dapatlah jahit kat 2 tudung bawal...syok2 sendiri...ade masa & kerajinan nanti kita jahit lg...


nilah hasil yg pertama...xberapa menarik...huhuhu...
tudung bawal ni susah sgt nak jahit...kainnya xmesra...lembik sangat..so satakat ni ajelah yg ibu mampu jahit...takut nanti ngan tudung2 ni jahanam...heheheh....abah cakap xmenarik...tp bolehla...


yang ni plak fesen pelangi...'colorful'...jahitan kat tudung bawal jugak...
 yang seterusnya plak adalah projek naik taraf tudung 'tok ma'...tudung yg dah agak lama tu diserikan semula dengan jahitan manik....hope tok ma suka...kesempatan cuti sekolah masa balik kg ari tu ibu sempat jahitkan 2 helai tudung ni....tok ma mintak jahitan manik yg simple & ringkas aje...sooo....inilah hasilnya.....

design yg simple untuk tok ma



yang ni plak design request dr tok ma
next projek...nak jahit manik kat baju plak....hmmmmm....designer yg dilantik (encik hubby) xsiap2 lg buat design manik tuk baju....



Sunday, 17 March 2013

My Edible Garden: Tanaman herba...

''LAMAN HERBA''
 kemas2 laman...tiba2 terpikir plak nak buat sudut laman herba ni...himpunan pokok2 herba dapur yg ade...xbanyak pun...just sonok2 aje tanam...

POKOK KUNYIT


pokok yang paling banyak berjasa stakat ni telah dimenangi oleh pokok ''KUNYIT''....memang sangat banyak berguna...since ibu xgemar sangat pakai serbuk kunyit...suka kunyit yg fresh & lagi abah suka sangat makan rendang...sooooo mmg sangat memerlukan daun kunyit tuk memikat selera....










POKOK HALIA



tempat ke-2 dimenangi oleh pokok ''HALIA''....sangat perlu bila nak masak sup tuk anak2...baunya mmg xsama mcm yg kita beli kat pasar...yg fresh lg best bau dia...













POKOK TEMU




pokok lain yg ade kat edible garden kita...''pokok temu''....ibu saje2 tanam...xtau nak guna tuk ape lg stakat ni...org kate leh buat ulam mentah...tapi xbrani nak makan lg....yg jeruk pernah makan MIL yang buatkan...
pokok temu ni banyak spesies...yg ibu tanam ni...xjelas spesies yg mana satu...so biar ajelah dulu...tanam tuk simpan benih...kut2 berguna nanti...

Wednesday, 13 March 2013

My Edible Garden: Tanaman bulan ni

awal tahun dulu...ade order benih beberapa jenis tanaman dr saudara iskandar, blog tanam sendiri...kiriman pun dah lama sampai...tp ade aje halangan yg menundakan kerja2 ibu nak semai benih2 ni semua...
last month br mula ngan terung & kailan...alhamdulillah semua naik menjadi...cuma banyak plak rasanya kali ni serangga perosak...tiap2 petang ibu kena spry larutan campuran cabai ngan bawang putih...huhuhu


stok benih...semangat waja nak menanam...cili solok, kacang panjang ular, tomatillo, terung hijau & terung susu


hopefully semua sihat & mampu mengeluarkan buah yang comel2...tp cuti sekolah mgg depan ni nak tinggal balik ganu plak...cam mana ye...abah kena do somting...xmau jd cam pokok timun yg dah arwah last time...


anak pokok: usia 3--4 mgg

daunnya dah lebar2 dah...in shaa allah xlama lg keluar bunga kot
dah lupa yang mana satu terung hijau or terung pendek susu
 ni plak pokok cili yang dah berzaman tanam...tp xpernah keluar bunga pun...jauh skali buah...tp daunnya cantik melebar...xnak buah pun xpe...janji hidup subur...hehehhe


daunnya lebar...


 haaaaa....peberet ni...dah mula keluar buah...xlama lg boleh petik...kakak alisha cukup suka tomato comel ni...

belum masak...kena tunggu lagi
3 sekawan...:)

Monday, 11 March 2013

My Edible Garden: Bendi ketot2...

kenapa bendi ibu musim ni ketot aje...xsama cam yg sebelum ni...semua kecik2 comei aje buahnya...
ape pun rupa...tetap rezki drNYA...alhamdulillah ade jugak keluar hasilnya....bersyukur...

pokok pun xberapa nak besar...


banyak keluar buah...tp comei2 aje rupanya...
bendi 3 beradik...walau kecik comei...tp dah nak tua tu...

Ceritera: katak kecil



Cerita tentang katak kecil  



Pada suatu hari ada segerombolan katak-katak kecil yang berlumba lari,
tujuannya adalah mencapai puncak sebuah menara yang sangat tinggi.


Penonton berkumpul bersama  mengelilingi menara untuk menyaksikan
perlumbaan dan memberi semangat kepada para peserta...

 
Perlumbaan dimulai...

Secara jujur:
Tak seorang pun penonton benar2 percaya bahawa katak2 kecil akan mencapai puncak menara.

Terdengar suara:

"Oh, jalannya terlalu sukar !!
Mereka TIDAK AKAN sampai ke puncak."
atau:

"Tidak ada kesempatan untuk berjaya...Menaranya terlalu tinggi...!!


Katak2 kecil mulai jatuh satu persatu...

... Kecuali mereka  yang tetap bersemangat menaiki menara perlahan- lahan semakin tinggi...dan semakin tinggi..


Penonton terus bersorak
                 "Terlalu sukar !!! Tak seorangpun akan berjaya !"

Lebih banyak lagi katak kecil lelah dan menyerah...
...Tapi ada  SATU yang meneruskan hingga semakin tinggi dan tinggi...
Dia tak akan menyerah!
 
Akhirnya yang lain telah menyerah untuk menaiki menara. Kecuali  satu katak kecil yang telah berusaha keras  menjadi  satu-satunya yang berjaya mencapai puncak!

SEMUA katak kecil yang lain ingin tahu bagaimana katak ini boleh  melakukannya?

Seorang peserta bertanya bagaimana cara katak yang berhasil menemukan kekuatan untuk mencapai tujuan?


Ternyata...

Katak yang menjadi pemenang itu PEKAK!!!!


Pengajaran dr kisah ini:

Jangan dengar orang lain yang mempunyai kecenderungan negatif ataupun pesimis...
...kerana mereka mengambil sebagian besar mimpimu dan menjauhkannya darimu.
Selalu fikirkan kata2 positiv yang ada.
Kerana segala sesuatu yang kamu dengar dan kamu baca boleh mempengaruhi tindakan serta pemikiranmu!

Kerana itu:
Tetaplah selalu....

POSITIVE!

Dan yang terpenting:

Buat  PEKAK jika orang berkata kepadamu bahwa KAMU tidak boleh menggapai cita-citamu!
Selalulah berfikir:
I can do this!

 

Friday, 8 March 2013

Alisha 4 tahun...


Alhamdulillah....06/03/2013...genap 4 tahun Allah S.W.T meminjamkan kakak 'Nur Alisha Husna' pada ibu & abah...syukur yg xterhingga ke hadrat Illahi...dengan izin serta kurnianya...semoga anak ibu & abah menjadi insan yang solehah serta mampu memberi manafaat pada insan lain...aminnn..


Sebagai kakak yang sulung besar harapan ibu & abah agar kakak boleh menjadi contoh terbaik buat adik2 nanti...masa berlalu begitu cepat...serasa mcm baru semalam ibu melahirkan kakak...peneman setia ibu...:)



Wednesday, 6 March 2013

riadah bersama2...


cuti ujung minggu ari tu dimanfaatkan tuk beriadah bersama anak2 semua...alaaaaa pusing2 taman aje...sekitar blok perumahan kami...dah agak lama xbersenam pagi2...
so malamnya sebelum tidur...ibu siap pesan kat adik & kakak...supaya esok pagi bangun awal2...kita p joging sama2...
seawal pukul 7 am kakak & adik dah siap sedia nak keluar joging....hmmmm seperti biasa tunggu abah bersiap...pukul 7.15 am semua keluar menghirup udara segar sawah padi kat depan umah....

inilah pemandangan bendang kat depan umah...memang sgt cantik....tp sayang xlama lg akan naik perumahan
adik dah xsabar2 lagi nak mula joging...
sesi 'warm-up' ngan abah dulu...
goyang badan...
kelihatan ibu begitu 'debab' sekali....huhuhuhu
kakak dah kepenatan

cam mana nak buat ni...

ni bunga pokok 'ulat bulu' yg kami jumpa masa joging...cantikkan
ini plak rupa buahnya...hijau belum masak...
 

Tuesday, 5 March 2013

Ajarilah Anakmu Solat...

Jangan berpuas hati dengan kejayaan kosmetik...

Saya berpandangan bahawa anak-anak yang berjaya di dalam pelajarannya seumpama mendapat 5A UPSR, 9 A PMR, 12 A SPM atau nombor satu di dalam kelas belum boleh diiktiraf sebagai pelajar yang berjaya 'yang sebenar' sehingga mereka juga menjaga solatnya dan baik akhlaknya.

Bahkan adalah lebih cemerlang apabila mereka mempunyai nilai tambah dengan kemahiran insaniah (soft skill) yang lain seperti boleh berdikari, pandai memilih kawan dan suasana, berani ke depan, kemahiran berpidato, berkepimpinan dan sebagainya.

Kalau tidak, kejayaan ini sebenarnya adalah kejayaan di atas kertas yang bersifat kosmetik (solekan luaran) dan tidak melambangkan 'kemenjadian' yang dikehendaki oleh ibu bapa Muslim, pendidik yang insaf serta umat yang dahagakan pelapis kepimpinan muda.

Di atas alasan ini, para ibu bapa dan penjaga mesti berperanan untuk menitik-beratkan solat anak-anak secara praktikal di rumah atau di masjid, memilih sekolah yang baik, membantu anak-anak memilih kawan-kawannya, membantu para guru dan sekolah terhadap permasalahan solat para pelajar dan sebagainya.

Permulaan kejayaan sebenar dalam mendidik anak-anak kecil dan remaja adalah pada penjagaan amali solat....more info klik:
http://zainurrashid.com/





"Do not raise your children the way your parents raised you. They were born for a different time" Ali bin Abi Taleb
A great quote from Ali Bin Abi talib :)

Monday, 4 March 2013

My Edible Garden: Hasil kutipan hari ini...sawi

nampaknya...yg lain merajuk xnak berbuah lagi...hanya sawi ajelah yg dapat kutip hasil...memang xputus2 blh makan sawi fresh & selamat...:)


cukuplah tuk masak hari ni...

emmm...boleh buat sayuran tambahan dalam bihun goreng ptg nanti ni....

haaa...ni plak pokok pudina yg baru nak hidup...

Saturday, 2 March 2013