Saturday, 29 November 2014

lada solok

Haaaaa....2 mgg lps agak sibuk sikit...xsempat nak belek2 blog...ari ni baru ade kelapangan. nak update pasal pokok cabai last time...sib baik musim hujan kena tinggal pun xlayu mati...alhamdulillah masih membesar dgn jayanya...dh ade yg keluar hasil...xsabar nak tgg petik...jom jamu mata...

buah sulung...

bunga kembang...

cepat jugak besar pokoknya...ibu siram ngan air ikan n kepala ikan bilis campur ngan hampas teh...

Monday, 10 November 2014

Laman depan umah n ulaman kami

Ape tajuk entry ibu kali ni...haahhaha...xkisahla...janji nak hapdet skit laman sejemput kat depan umah ni hah...selagi xdiambil org...bolehla ibu menumpang bercucuk tanam ape yg patut....dah nama pun tanah rezab bahu jalan...

Daripada terbiar naik semak samun aje...baik kita manfaatkan ye idok....ade jugak hasil2 yg boleh dikongsi ngan jiran2...memang berbaloi...jiran sebelah tanam pisang, labu manis, pokok janggus ataupun pucuk tere...kiranya jiran pun sporting pakat tanam2 n tukar2 ulam...yg paling penting jimat belanja n suami hepi...hahahahahahah...

Jom tgk ape ulam yg  ade kat umah ni...


kalu ade yg sempat masak...alhamdulillah

kadang xsempat tgg masak...yg ni pun dah boleh ambik buat ulam cicah budu

xpayah beli pucuk ubi dah...siap2 tanam...pucuk ubi ni memang khas tuk makan pucuk dia...batangnya putih

ulam raja ibu dah jadi juara dh pun...naik meninggi xnak kalah ngan pokok ubi kayu

mcm2 ade...kuchai siap berbunga2...

haaaaa...yg ni kita close-up daun selom ibu...satu pot je pun tp berbaloi...yg pasu kat celah2 tu pudina n cekur

yg ni plak ibu baru semai...anak pokok cili solok...

jangan xtau...pucuk kari ni pun sedap dibuat ulam...dipercayai boleh jadi ubat kencing manis

Saturday, 8 November 2014

Update bunga-bungaan musim hujan...

Assalamualaikum...

Lamanya dah xupdate pasal pokok2 sekalian...xde kerajinan nak menyusun2 n membelek2 pokok...smlm barulah ade tenaga lebih skit (coz dah xtahan tgk laman mcm tonkang pecah dh...kesian kat pokok2 semua...kekurangan kasih sayang dh brapa lama...)

Sambil co-gardener duk susun2...sempatlah ibu snap beberapa pic pokok yg berbunga...hmmm walaupun masih xpuas hati ngan susunan pokoknya xpelah...nanti co-gardener membebel plak...dah nama mintak tolongkan...redha ajelah dulu.......huhuuuhuuuuuu....xleh banyak komen...




antara kembang zinnia yg paling ibu suka...xputus2 ibu tanam...memang berbaloi tanam zinnia...benih dari KBB...thanks diana





ni plak ros memang rajin sangat2 berbunga...skali keluar tunas baru bertangkai2 bunga baru muncul...tapi hujan2 ni bunganya xbertahan lama...kena potong n ambik simpan...ibu ni kata nak buat 'potpuri' bunga ros...blum jadi2 lagi...tgg hormon stabil betul2 dulu...

ni plak rupa laman kat pagar depan umah...hmmmmm...dh jadi rupa ini...xde sentuhan kasih sayang...nantilah ye...pokok2 sekalian...

udah xtau rupa ape...bercampur2 dah deme sekalian...


Hepi Gardening...

Monday, 3 November 2014

Dapur Berasap

Akhirnya...setelah lebih kurang 2 bln lebih dapur umah kita xberasap...mlm semalam ibu dpt energy lebih utk turun ke dapur....
Kesian anak2 n en.somi...muka pun dh mcm muka nasi goreng, nasi kandar n yg seangkatan dgnnya semua...al maklumlah...ibu xsihat nak masuk dapur...(nanti cerita alahan kita masuk entry lain...)
So smlm...balas dendam dh lama xmasak...request dr anak tekak ibu...nak makan 'spaghetti'...hahahah...skali mintak western plak...en.somi ok jelah...

Resepi ibu mudah n simple aje...cuma pastikan semua bahan adlh segar...meh kita tgk cara mudah n ringkas nak masak spaghetti sendiri kat umah...

Bahan-bahan:





1.  Haruslah kena ade spaghettinya...xkisah brand ape pun
2.  Tomato segar - 6-7 biji bergantung pada size 
3.  Baby carrot
4.  Capsicum - mix color
5.  Mushroom
6.  Bawang besar - 1 labu
7.  Olive oil - utk menumis 
8.  Daun kemangi - haaa yg ni dr laman sendiri, wajib ade
9.  Sos prego tradisional - 5 sudu besar
10. Daging cincang - optional kalu xde pun xpe...
11. Mix herb - sikit aje, ibu pakai yg lebihan en.somi buat marinate lamb dia last time
12. Perasa - secukup rasa


Cara masak:


Sebelum kita mula nak masak spaghetti...ibu nak crita cara2 nak buat tomato puree sendiri 'homemade' blend kat umah sendiri...esp utk org2 yg ade tanam tomato sendiri...ibu dah lama xtanam tomato nanti tgg mood gardening datang blk...



rendam tomato lam ais supaya mudah untuk tanggalkan kulitnya nanti
buang kulitnya semua...sbb kulitnya susah nak di digest



bijinya plak kalau xdibuang akan menyebabkan puree kita ade rase sedikit pahit


siap tomato n baby carrot utk diblend

1.  Potong silang hujung buah tomato n rendam dlm air panas selama 3-4 min
2.  Angkat tomato n rendamkan ke dalam mangkuk yang berisi ais @ air sejuk...
3.  Bila dah nampak kulit buah tomato terbuka...boleh ambil keluar n buang kulitnya..
4.  Potong buah tomato kepada 2 bhgn...keluarkan bijinya...(utk buat puree tomato...kita      xpakai kulit & bijinya)
5.  Untuk kali ni sbb tomato xbanyak...ibu campur ngan baby carrot sbgai tambahan rasa 
6.  Blend halus...then boleh gunakan trus

Ok...dah siap puree kita...boleh sambung masak:


1.  Panaskan minyak n tumis bawang yg dah dipotong dadu sehingga naik bau n kekuningan              
2.  Masukkan mix herb sedikit...tumis sehingga baunya semerbak
3.  Masukkan daging ataupun jika yg minat seafood boleh masukkan skali - since ibu xsempat beli seafood so just guna daging yg dh ade.
4.  Tumis sehingga semua mesra n daging agak masak...
5.  Then...boleh masukkan puree homemade kita...
6.  Reneh sampai mendidih...boleh tambah perasa garam  n sos prego secukupnya
7.  Dah agak puas hati dengan kepekatan kuahnya...boleh tambah sayuran lain
8.  Ok...bila dh puas hati...tutup api...boleh trus hidang...yeeeeee
9.  Sebelum tu...potong halus daun kemangi n tabur di atas...terangkat aromanya...


Yeeeee...boleh makan dah...
nak interprem jugak chef kenit ni...bersemangat bila tgk ibu semangat kat dapur...siap pakai glove yg xtahan tu...anak oh anak..