Wednesday, 28 November 2012

My Edible Garden: Update kebun ari ni


just nak kongsikan pic tomato yg dah masak ranum di kebun laman umah kami...
sonok tengok akhirnya masak elok dah buah tomato ni...tunggu next week tok ma nak datang umah kita...baru kita petik...skrg simpan kat pokok dulu...

alisha siap cakap...comel buah tomato kita, cam buah 'stroberi' je.....hihihi...(pandai anak ibu, semangat lg ibu nak tanam2...)


sambil duk belek2 buah tomato tu....terpandang pokok halia saya..."knapa plak daun semua dah tinggal sekerat ni..."
bila selak daun yg duk bergulung tu...nahhhhhh...ulat gemuk elok duk ZZZZzzzzzz...eeeiiiiiii....oooo patutlah dah kementot semua daunnya,ada si pemakannya....hhhmmmmm

nak dibunuh...kesian...dia makhluk xberdaya...last2 kami kenakan hukuman buang daerah kat dia...pindahkan dia p duduk kat tanah bendang depan umah kami tu....hihihihihi...(sori tuan tanah...xmintak permission dulu..)

gemuk kan ulat ni......



cuba teka apakah perbezaan yg terdapat dalam kedua2 gambar ini...???

yang ni plak benih bendi & timun yang saya semai 2 mgg lepas...cambahan pun dah naik elok...tunggu besar sikit lagi boleh pindah ke dalam pot yg lebih sesuai...
  
cambahan timun a.k.a cucumis sativus berusia 5 hari..
cambahan bendi yg berusia 2-mgg


Sunday, 25 November 2012

Hooree Hooree

Cuti ujung minggu xde pg mana2...just relaks2 kat umah ngan hubby n anak2...
sambil duk layan tgk DVD...
anak2 seperti biasa cite chipmunk, rio n semua yg seangkatannya...skrip tu dah boleh hafal dah...

so, ibu n abah pun buat syarat...ari ni layan cite ibu ngan abah.
DVD ni dah lama jugak la beli...tp asyik xsempat nak tgk...tajuk dia ''HOOREE HOOREE''
mula masa hubby nak beli cite ni...aku was2 jugakla, cam xmenarik je cite ni (dlm hati laaa...)
tp relakan jua hubby beli...tu pasal yg xpernah ingat nak tgk cite ni...pasal pd aku mcm xmenarik sgt tgkkan pada tajuk n pelakon dia...(trukkan aku...''never just a book by its cover'')

ceritanya...lps tgk cite ni...rupanya penuh dgn mesej2 yg menarik...jalan cite rileks n byk pengajaran yg boleh diambil esp dalam pendidikan anak2...mesej dia pun bersahaja n simple aje...cite ni amat menarik utk tontonan family...n yg paling best lagu2 allahyarham sudirman dulu digubah semula dengan begitu best...n paling ngetop tentulah lagu IDOLA...azlan the typwritter...

as a conclusion yg boleh dikongsikan....menentukan corak serta arah masa depan anak2 adlh tanggungjawab ibu bapa...menjadi ibu bapa bukan sekadar menghantar anak2 kesekolah, pilih sekolah yg hebat2.....tapiiiiiiiiiiii yg lebih utama...ibu bapa itu sendiri harus melengkapkan diri dengan segala ilmu...kerana bg anak2...IBU & ABAH lah guru pendidik utama mereka...ikon @ idola anak2...

xperlu stress dengan kerenah serta kenakalan anak2...biarkan...lepaskan anak2 kita bermain sejauh mana mereka ingin pergi...bebaskan anak2 meneroka apa yg mereka ingin tahu...tapiiiiiii....bimbing serta pinpim mereka supaya kemana atau setinggi mana pun mereka pergi melangkah....mereka akan tetap mencari IBU & ABAH mereka...kerana kebebasan terkawal yg telah kita sediakan buat mereka serta kepercayaan yg kita bina dlm diri mereka...menjadi benteng utk mereka tidak tersesat n hanyut...tapiiiiii jangan sesekali ''mengongkong'' mereka anak2 kita...

dalam peredaran arus perdana sekarang ini...atau pun sedap lagi...''zaman milenia''...(tahun 80-90an dulu org panggil zaman ape yee..)...ibu bapa harus bijak mengatur n mengawal anak2...tiada lagi istilah xboleh atau jangan....ini akan merosakkan lagi anak2...saya petikkan kata2 dlm filem horee horee yg sy tonton ini...
katanya..''mendidik anak2, ibu bapa harus bersedia lepaskan anak2 terbang bebas ke angkasa...terbang tinggi...namun talinya tetap sedia di tangan kita untuk kita tarik n dakap mereka bila diperlukan...''

susahkan menjadi ibu bapa zaman sekarang...begitulah juga susahnya cabaran menjadi anak remaja zaman sekarang...jika kita sedar...persoalannya, saya juga seperti ibu bapa lain...belum bersedia dan xingin melepaskan anak2...bimbang mereka jatuh, disakiti, dilukai....tapi itulah hakikat kehidupan....''anak2 kita xkan belajar hakikat kehidupan jika kita halang pergerakan serta penglihatan mereka dengan kebimbangan serta ketakutan kita''....

sesekali ibu bapa haruslah menjadi penonton pada anak2...jgn asyik berlagak pengarah tuk arah anak2 ikut semua kemahuan kita...perlu ada toleransi serta komunikasi secara terbuka dengan anak2 supaya mereka akan lebih menghormati serta merasai perhatian dan kasih sayang yg ingin kita berikan pada mereka...kita ibu bapa boleh menjadi kekuatan tuk anak2 kita...IDOLA tuk anak2 kita...

dianugerahkan dengan 2 puteri cahayamata yg makin membesar serta penuh kerenah ini, menjadikan saya bimbang & ragu2 tentang kemampuan diri sendiri. bimbang jika saya tidak memberi secukupnya pada mereka, bimbang jika saya menjadi seorang ibu yg silap...''Ya Allah kurniakanlah aku kekuatan & kepintaran serta didiklah kesabaran hambamu ini dalam menjalankan tanggungjawab yg telah diamanahkan kepadaku. berilah panduanmu agar anak2ku tergolong dalam hamba2mu yg soleh, cemerlang didunia & akhirat....amin'' 




''Jika hidup kita ini adalah permainan...mainkan''
''Jika hidup ini adalah mimpi...wujudkan''
''jadikan setiap momen dalam hidup kita berharga...disisi insan-insan istimewa''





Saturday, 24 November 2012

Ceritera: Kisah 5 Perkara Aneh...


Abu Laits as-Samarqandi adalah seorang ahli fiqah yang masyhur. Suatu ketika dia pernah berkata, ayahku menceritakan bahawa antara Nabi- Nabi yang bukan Rasul ada menerima wahyu dalam bentuk mimpi dan ada yang hanya mendengar suara.

Maka salah seorang Nabi yang menerima wahyu melalui mimpi itu, pada suatu malam bermimpi diperintahkan yang berbunyi, "Esok engkau dikehendaki keluar dari rumah pada waktu pagi menghala ke barat. Engkau dikehendaki berbuat seperti berikut:-

  • Apa yang engkau hadapi, maka makanlah ia;

  • Apa yang engkau jumpa kemudiannya, maka engkau sembunyikan;

  • Apa yang engkau dapat kemudiannya, maka engkau terimalah;

  • Apa yang engkau hadapi kemudiannya, jangan engkau putuskan harapan;

  • Apa yang engkau tempuhi kemudiannya, larilah engkau daripadanya."

Pada keesokan harinya, Nabi itu pun keluar dari rumahnya menuju ke barat dan kebetulan yang pertama dihadapinya ialah sebuah bukit besar berwarna hitam. Nabi kebingungan sambil berkata, "Aku diperintahkan memakan perkara pertama yang aku hadapi, tapi sungguh aneh sesuatu yang mustahil yang tidak dapat dilaksanakan."

Maka Nabi itu terus berjalan menuju ke bukit itu dengan hasrat untuk memakannya. Ketika dia menghampirinya, tiba-tiba bukit itu mengecilkan diri sehingga menjadi sebesar buku roti. Maka Nabi pun mengambilnya lalu disuapkan ke mulutnya. Bila ditelan terasa sungguh manis bagaikan madu. Dia pun mengucapkan kalimah syukur, "Alhamdulillah".

Kemudian Nabi itu meneruskan perjalanannya lalu bertemu pula dengan sebuah mangkuk emas. Dia teringat akan arahan mimpinya supaya disembunyikan, lantas Nabi itu pun menggali sebuah lubang lalu ditanamkan mangkuk emas itu, kemudian ditinggalkannya. Tiba-tiba mangkuk emas itu terkeluar semula. Nabi itu pun menanamkannya semula sehingga tiga kali berturut-turut. Maka berkatalah Nabi itu, "Aku telah melaksanakan perintahmu." Lalu dia pun meneruskan perjalanannya tanpa disedari oleh Nabi itu, mangkuk emas itu keluar semula dari tempat ia ditanam.

Ketika dia sedang berjalan, tiba-tiba dia ternampak seekor burung helang sedang mengejar seekor burung kecil. Kemudian terdengarlah burung kecil itu berkata, "Wahai Nabi Allah, tolonglah aku."

Mendengar rayuan burung itu, hatinya merasa simpati lalu dia pun mengambil burung itu dan dimasukkan ke dalam bajunya. Melihatkan keadaan itu, lantas burung helang itu pun datang menghampiri Nabi itu sambil berkata, "Wahai Nabi Allah, aku sangat lapar dan aku mengejar burung itu sejak pagi tadi. Oleh itu janganlah engkau patahkan harapanku dari rezekiku."

Nabi itu teringatkan pesanan arahan dalam mimpinya yang keempat, iaitu tidak boleh putuskan harapan. Dia menjadi kebingungan untuk menyelesaikan perkara itu. Akhirnya dia membuat keputusan untuk mengambil pedangnya lalu memotong sedikit daging pehanya dan diberikan kepada helang itu. Setelah mendapat daging itu, helang pun terbang dan burung kecil tadi dilepaskan dari dalam bajunya.

Selepas kejadian itu, Nabi meneruskan perjalanannya. Tidak lama kemudian dia bertemu dengan satu bangkai yang amat busuk baunya, maka dia pun bergegas lari dari situ kerana tidak tahan menghidu bau yang menyakitkan hidungnya.

Setelah menemui kelima-lima peristiwa itu, maka kembalilah Nabi ke rumahnya. Pada malam itu, Nabi pun berdoa. Dalam doanya dia berkata, "Ya Allah, aku telah pun melaksanakan perintah-Mu sebagaimana yang diberitahu di dalam mimpiku, maka jelaskanlah kepadaku erti semuanya ini."

Dalam mimpi beliau telah diberitahu oleh Allah S. W. T. bahawa:

Apa yang engkau makan itu ialah perasaan marah. Pada mulanya nampak besar seperti bukit tetapi pada akhirnya jika bersabar dan dapat mengawal serta menahannya, maka marah itu pun akan menjadi lebih manis daripada madu.

Semua amal kebaikan (budi), walaupun disembunyikan, maka ia tetap akan nampak jua.

Jika sudah menerima amanah seseorang, maka janganlah kamu khianat kepadanya.

Jika orang meminta kepadamu, maka usahakanlah untuknya demi membantu kepadanya meskipun kau sendiri berhajat.

Bau yang busuk itu ialah ghibah (menceritakan hal seseorang). Maka larilah dari orang-orang yang sedang duduk berkumpul membuat ghibah."

Kelima-lima kisah ini hendaklah kita semaikan dalam diri kita, sebab kelima-lima perkara ini sentiasa sahaja berlaku dalam kehidupan kita sehari-hari. Perkara yang tidak dapat kita elakkan setiap hari ialah mengata hal orang, memang menjadi tabiat seseorang itu suka mengata hal orang lain.

Haruslah kita ingat bahawa kata-mengata hal seseorang itu akan menghilangkan pahala kita, sebab ada sebuah hadis mengatakan di akhirat nanti ada seorang hamba Allah akan terkejut melihat pahala yang tidak pernah dikerjakannya. Lalu dia bertanya, "Wahai Allah, sesungguhnya pahala yang Kamu berikan ini tidak pernah aku kerjakan di dunia dulu." Maka berkata Allah S. W. T., "Ini adalah pahala orang yang mengata-ngata tentang dirimu."


p/s: Janganlah kamu kisah akan kata-kata orang tentang dirimu. Biarkan orang mengata, asalkan kamu tahu apa yang kamu lakukan itu tidak menyalahi agama dan adab masyarakat. Manusia memang tidak akan berpuas hati dengan apa yang dia ada dan orang sekelilingnya ada. Maka bersyukurlah kamu sekiranya kamu tahu orang itu mengata tentang kamu.

Wallahu'alam

Sunday, 18 November 2012

[ Save GAZA, Save PALESTIN ]

Sejak berhari lepas, cerita serta berita mengenai serangan keatas tanah suci palestin dilaporkan tidak putus2. Terbaru dilaporkan mangsa serangan keganasan rejim zionis telah meragut nyawa kanak2 berusia 8 tahun. Manakala sudah tidak terhitung lagi tangisan berdarah dibumi palestin ini. Kekejaman israel makin menjadi2 dan bedilan2 bom terus menghujani tanpa henti.
Apalah yg terdaya untuk aku lakukan untuk saudaraku disana....bagaimana harusku bantu...air mata menitis laju saat melihat kekentalan jiwa saudara-saudara disana mempertahankan  maruah agama serta bumi suci mereka. Mata melihat, telingaku mendengar, hati ku merintih kepedihan...namun kepedihannya yg nyata hanyamu yg lebih tahu, sungguh berat ujian yg ditanggung olehmu wahai saudaraku...
Bersama kite selidiki sejarah bumi palestin yg menjadi rebutan bangsa yahudi terkutuk ini...

Mengapakah bumi palestin ini menjadi rebutan bangsa yahudi?
Bumi palestin merupakan tanah yg ietimewa, kerana:  
- bagi umat Islam, diatas tanah inilah terbinanya Masjidil Aqsa, masjid ke-3 paling mulia di dunia selepas Masjidil Haram & Masjid Nabawi.
- bagi penganut Yahudi pula, tanah tersebut merupakan ''Tanah yg Dijanjikan Tuhan'' kepada mereka. Disitulah mereka berasal (Bani Israel), dan disitu terletaknya Bukit Zion (diselatan baitul maqdis dan pernah menjadi tempat pemerintahan raja & nabi org yahudi iaitu Nabi Daud a.s serta dianggap suci, dan dari itu jugalah timbulnya perkataan ''Zionisme'' iaitu gerakan anti islam). Disitu juga terletaknya kuil suci merela ''Temple of Solomon''.
- tidak ketinggalan bagi pengikut Kristian, ''Temple of Nazareth'' yg terletak ditanah palestin adlh tempat kelahiran Nabi Isa a.s dan disitu jugalah Nabi Isa disalibkan (mengikut kepercayan mereka).

Faktor2 inilah yg menjadikan bumi palestin begitu menjadi rebutan. Dan kerana ini jugalah pertumpahan darah tidak pernah berhenti dibumi bertuah ini...

''Dan sungguh telah Kami tulis di dalam Zabur sesudah (Kami tulis dalam) az-Zikr (Lawh Mahfuz), bahawasanya bumi ini dipusakai hamba-hamba Ku yang soleh''
(Al-Anbiya':102)
 [perkataan bumi dlm ayat merujuk pada bumi palestin]

Marilah kita sama2 memanjatkan doa kepada saudara2 kita dibumi palestin, semoga binasalah dan lenyapkanlah rejim zionisini dr bumi Allah ini. Semoga sejarah keruntuhan bangsa yahudi ini akan berulang lg...seperti yg terdapat dalam catatan sejarah tentang keruntuhan bangsa ini sebelumnya (sebanyak 2 kali)

- Hukuman 1: Bala tentera dibawah perintah Nebuchadnezzar dari Babylon (kini Iraq) telah datang menyerang Jerusalem pada 587 sebelum Masihi. Bangsa Yahudi telah dibunuh, kota mereka telah dihancurkan, tempat beribadat mereka (termasuk Masjid yg telah dibina oleh Nabi Sulaiman A.S) telah dirobohkan. Manakala yg masih hidup telah dibawa pulang ke Babylon utk dijadikan hamba-hamba abdi.
- Hukuman 2: Bala tentera Rom dibawah perintah General Titus telah sekali lagi menghancurkan kota Jerusalem pada 70 selepas Masihi. Kehancuran kali ini lebih dahsyat dan parah berbanding yg sebelumnya. Bangsa Yahudi yg masih hidup telah diusir keluar sama sekali dari kota Jerusalem.


Dan telah Kami tetapkan terhadap Bani Israel dalam kitab itu, "Sesungguhnya kamu akan membuat kerosakkan di muka bumi ini dua kali dan pasti kamu akan menyombongkan diri dengan kesombongan yang besar." Maka apabila datang saat hukuman bagi (kejahatan) pertama dari kedua (kejahatan) itu, Kami datangkan kepadamu hamba-hamba Kami yang mempunyai kekuatan yang besar, lalu mereka maharajalela di kampung-kampung, dan itulah ketetapan yang pasti terlaksana. Kemudian Kami berikan kepadamu giliran untuk mengalahkan mereka kembali dan Kami membantumu dengan harta kekayaan dan anak-anak, dan Kami jadikan kamu kelompok yang lebih besar. Jika kamu berbuat baik bagi dirimu sendiri; dan jika kamu berbuat jahat, maka (kejahatan) itu bagi dirimu sendiri, dan apabila datang saat hukuman bagi (kejahatan) yang kedua, (Kami datangkan orang-orang lain) untuk menyuramkan muka-muka kamu dan mereka masuk ke dalam masjid, sebagai mana musuh-musuhmu memasukinya pada kali pertama dan untuk membinasakan sehabis-habisnya apa saja yang mereka kuasai.
(Al-Isra':4-7)

Sunday, 11 November 2012

My Edible Garden: Tetamu xdiundang

Petang semlam sambil duk belek2 anak semaian capsicum ngan sawi, terpandang tetamu2 yg duk leka makan daun kailan saya....oooo...rupanya inilah puncanya daun kailan saya bercorak2 semua...ade kawan yg tolong corakkan...:)
siap beranak pinak disitu...ade dalam 4-5 ekor semuanya...xpelah makan aje setakat mana yg kamu suka...rezeki ini kite kongsi sama...kamu pun ade hak yg sama mcm saya kerna kite semua menumpang milikNYA....:)

tengah sonok menjamu selera

kesan gigitan belalang ini pada daun kailan saya

''im coming''...kata teman dia

sedang leka 'dinner' ngan kawannya or adik beradiknya



Saturday, 10 November 2012

"Sesama muslim itu bersaudara''

Sesuai dengan tajuk entri kali ini...saya ingin bincangkan tentang persaudaran sesama kite...tidak kire samada saudara disebabkan pertalian keluarga ataupun saudara atas faktor agama...kerana sudah disebut dalam sepotong hadis yg mengatakan sesama muslim itu adalah bersaudara...

Rasulullah saw bersabda: "Sesama muslim itu bersaudara. Oleh karena itu, jangan menganiaya dan jangan mendiamkan. Siapa saja yang memperhatikan kepentingan saudaranya, Allah akan memperhatikannya. Siapa saja yang melapangkan satu kesulitan sesama muslim, niscaya Allah akan melapangkan satu kesulitan dari beberapa kesulitannya pada hari kiamat. Siapa saja yang menutupi kejelakan seorang muslim Allah akan menutupi kejelekannya pada hari kiamat." (HR.Bukhari dan Muslim)

 Telah banyak tempat berjalan, banyak org yg dijumpai, ramai kawan yg menyapa...namun xramai yg mampu bersahabat. Begitu sukar utk mencari teman2 yg boleh dianggap teman sejati yg benar2 paham prinsip serta hakikat persaudaraan dlm islam...bersahabat bukan bersandarkan kepentingan sendiri, bersahabat dalam semua keadaan susah & senang, membenarkan sahabat dlm waktu benarnya dan tidak menyalahkan dlm waktu salahnya, menegur malah memimpin dlm waktu sukarnya agar sahabat tidak trus jatuh dan merana...

Tidak perlu memiliki duit yg banyak, tidak perlu memiliki bergulung ijazah atau tidak perlu menjadi alim ulamak baru boleh digelar sahabat. Namun apa yg lebih penting  dan paling dicari serta sukar dimiliki adalah akhlak yang terpuji. Ramai org yg berduit, ramai org yang belajar tinggi hingga PhD...namun berapa ramai yg memiliki akhlak yg tinggi seiring dengan ketinggian ilmu dunia yg dituntut serta harta yang dikumpul...malah realiti yg ada sekarang makin byk duit atau tinggi ilmu didada makin sombong dan bongkak...

Seorang yg berilmu & pencinta kebaikan seharusnya memberi contoh serta berperangai dengan akhlak yang mulia sehingga pengaruh ilmu itu ternampak dan tercermin pada peribadinya, aqidah dan juga ibadahnya. Perilakunya boleh menjadi contoh dan teladan bagi orang-orang lain serta bakal menarik hidayah daripada Allah S.W.T. Jika perilaku dan perangai  kita pun seumpama mereka iaitu berlawanan dengan nilai akhlak yang mulia maka seruan kita akan gagal. Kalau pun berhasil, maka natijahnya sudah tentulah merupakan hasil yang kecil sahaja.

Saya bersyukur kerana..saya dikurniakan teman sejati yg sentiasa disisi sama2 mencari serta mengejar ''mardhotillah''...walau jauh dimata namun dihati tetap bartaut persaudaraan itu...terasa seperti dekat sentiasa...mcm tag line tv9 tu..dekat di hati..:)
 dan penulisan ini adalah ditujukan khas buat sahabat2 sekalian yg sentiasa menegur saya tanpa jemu...terima kasih...

Disaat rindu datang bertandang...hanya cebisan foto yang menjadi pengubat, sambil mengamit memori2 bersama...:)











Tuesday, 6 November 2012

Perihal kucing...

Semalam bawak anak2 kuar makan, tgh duk makan2 tu...kakak alisha menjerit..''ibu tgk org tu buat cat...kesian cat tu''...''knapa org tu buat dia..ibu''...''mana ibu dia...??''
Emmm...saya terus teringatkan satu cerita yg saya pun dah lupa saya baca kat mana...''tentang kucing yg berdoa''...sama2 kite kongsi n didiklah hati anak2 kite utk saling mencintai sesama makhluk ciptaan Allah S.W.T...kerana kite semua ini hanyalah menumpang di bumi kepunyaanNYA..

Saya selalu ingat pesan ataupun kata2 nenek saya: ''rezeki yg kita dapat tu seumpama seekor ikan...isinya jadi makanan kite, tulangnya jadi makanan kucing, manakala sisa yg tinggal selepas itu boleh menjadi makanan semut...'' alangkah indahnya perkaitan yg Allah jalinkan antara semua makhluknya...tinggal lagi kite yg memiliki akal ini utk renungkan serta lihat kebenarannya...

Tahukah anda semua, setiap kali kucing disepak mereka masih berdoa akan kesejahteraan orang yang menyepaknya....?

Di Malaysia, senario kucing meminta makanan dari manusia dari meja ke meja adalah perkara biasa....Setuju
tak....? 

Lantas, perihal sepak terajang dari manusia terhadap kucing-kucing di kedai-kedai makan juga adalah perkara biasa di Malaysia...Setuju tak...? Kenapa jadi begini....? Tak hairanlah anak-anak kecil pun dah terajar menyepak-nyepak kucing...sebab apa jadi begitu...? Sebab mereka dah biasa tengok orang dewasa buat....terutama si ibu dan bapa....
Mereka sentiasa berdoa agar orang yang menyepak mereka terbuka hatinya untuk bertaubat....dan janganlah mereka diberi seksaan...ampunkanlah mereka....Mereka juga berdoa agar anak-anak mereka nanti tidak pula disepak oleh orang lain.....Tengok..? Betapa mulianya hati haiwan comel ni...
Anda tak percaya...? Cuba lihat ke arah mata kucing-kucing yang baru sahaja disepak...? Perasan tak lepas disepak ( di perut contohnya ), mereka akan menjilat-jilat tempat yang disepak....? Sebelum beredar dari tempat tu, mereka sempat memandang ke arah manusia yang menyepaknya sambil melemparkan wajah yang paling manis....? Perasan tak...?

Ibu dan bapa memainkan peranan yang amat penting dalam memupuk modal insan yang berkualiti...Kalau tak suka haiwan sekalipun, itu adalah hak mereka...tetapi ini tak bermakna mereka berhak menafikan hak kucing-kucing serta anjing untuk hidup di muka bumi ni....Siapakah mereka untuk berbuat demikian...? Dunia ni diorang punya ke...?

Jadi, kalau ada kucing datang kat kaki kita bagi je lah makanan walaupun secebis...tak susah kan...? Apa perlunya kita nak sepak-sepak mereka....? Jangan satu hari nanti kaki hang yang menyepak kucing tu ditimpa musibah plak....kalau terkena, carilah kucing tu balik dan mintak maaf kat dia....(Teori dan contoh je...)