Sunday 2 February 2014

Syaitan & Tugas

Ketika syaitan & manusia bertempur (Syaitan VS Manusia)
Hal ini tidaklah menjadi rahsia malahan ramai dari kita yang sering lupa bahawa syaitan durjana ini telah bersumpah sejak awal lagi untuk berusaha menyesatkan semua anak keturunan ‘Adam’ dari jalan Allah dan memalingkan manusia dari ketaatan kepada-NYA.

Maka inilah hikmah khusus yg Allah SWT telah berikan kepada umat manusia semua iaitu – masa kecil yang tidak ada dosa padanya untuk kita manfaatkan sebelum datang tipu daya serta muslihat pemesongan syaitan ini. Kesempatan ini harus direbut oleh setiap para ibu bapa dalam menjalankan fungsi serta amanah mendidik anak-anak dengan tarbiyah islamiyah agar tidak akan terpedaya dlm kesesatan yang dibawa oleh syaitan ini. Sesungguhnya tipu daya syaitan itu amatlah berat bg mereka yang lalai & leka.

Firman Allah SWT yang telah menjelaskan usaha penipuan syaitan ini:

Dia (Iblis) berkata: “Terangkanlah kepadaku inikah orangnya yang Engkau muliakan atas diriku? Sesungguhnya jika Engkau memberi tangguh kepadaku sampai hari kiamat, nescaya benar-benar akan aku sesatkan keturunannya, kecuali sebahagian kecil”.
Allah berfirman: “Pergilah, barangsiapa di antara mereka yang mengikuti kamu, maka sesungguhnya Neraka Jahannam adalah balasanmu semua, sebagai suatu pembalasan yang cukup. Dan hasutlah siapa yang kamu sanggupi dia antara mereka dengan ajakanmu, dan kerahkanlah terhadap mereka pasukan berkuda dan pasukanmu yang berjalan kaki dan berserikatlah dengan mereka pada harta dan anak-anak dan beri janjilah mereka. Dan tidak ada yang dijanjikan oleh syaitan kepada mereka melainkan tipuan belaka”

~ Surah al-Isra’ [17]: 62-64 ~

Berikut adalah nama2 beberapa syaitan yang sering kali melaksanakan tugasan mereka menipu daya manusia. Terima kasih pada insan yang telah berkongsi ilmu ini dgn ibu supaya dapat ibu kongsikan dgn rakan blog semua. 
























Semoga perkongsian ini mampu memberi manfaat pada kita semua...serta kita sentiasa terlindung dari tipu daya  syaitan terkutuk ini...

2 comments:

  1. Terima kasih atas perkongsian ilmu ni CT....baru tahu ni nama2 nya

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah...sama2 kita kongsi manfaatnya...jgn lupa doa yg tulis kat bawah tu...

      Delete