Assalamualaikum...
Surah al-Baqarah juga dinamakan sebagai Fustat al-Quran dan Sinam al-Quran
yang bermaksud puncak Al-Quran kerana kepentingan dan kebesarannya yang
memuatkan hukum-hukum yang tidak disebut dalam surah lain. Justeru,
beberapa ulama telah menyatakan bahawa surah ini mengandungi seribu
perintah, seribu larangan dan seribu pemberitahuan.
Surah
al-Baqarah mempunyai banyak kelebihan dan keistimewaan seperti yang
dinyatakan oleh beberapa hadis. Antaranya ialah hadis nabi saw yang
bermaksud: ‘Pelajarilah surah al-Baqarah! kerana mengamalkannya
membawa keberkatan, meninggalkannya akan mengundang penyesalan dan
ahli-ahli sihir tidak berupaya menguasai pembaca surah ini ( atau mereka
sendiri tidak mampu menghafalnya )’.
Imam Muslim pula telah meriwayatkan hadis nabi saw yang bermaksud: ‘Bacalah
al-Quran! Kerana ia akan datang pada Hari Kiamat sebagai pemberi
syafaat kepada pembacanya. Bacalah dua penyeri iaitu surah al-Baqarah
dan Ali Imran kerana kedua-duanya akan datang pada Hari Kiamat dalam
bentuk dua kelompok awan atau seperti dua kumpulan burung yang terbang
berbaris (menaungi pembacanya ), kedua-duanya akan berhujah membela
pembacanya. Bacalah surah al-Baqarah kerana membacanya membawa
keberkatan, meninggalkannya akan mengundang penyesalan dan ahli-ahli
sihir tidak berupaya menguasai pembaca surah ini.”
Imam al-Tirmidhi pula telah meriwayatkan sebuah hadis yang bermaksud : ‘Daripada
Abu Hurairah r.a bahawa sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah bersabda :
Janganlah kamu menjadikan rumah kamu seperti kubur. Sesungguhnya setiap
rumah yang dibacakan di dalamnya surah al- Baqarat tidak akan dimasuki syaitan’.
Berikut adalah beberapa petikan tafsir dr surah al-baqarah yg saya pilih utk dikongsikan bersama, semoga mendapat pengajaran dengannya;
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani
Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya". (Al-Baqarah 2:30)
Dan dirikanlah kamu akan sembahyang dan
keluarkanlah zakat, dan rukuklah kamu semua (berjemaah) bersama-sama
orang-orang yang rukuk. (Al-Baqarah
2:43)
Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan
jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah
berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk; (Al-Baqarah 2:45)
Dan dirikanlah oleh kamu akan sembahyang dan
tunaikanlah zakat dan apa jua yang kamu dahulukan dari kebaikan untuk diri
kamu, tentulah kamu akan mendapat balasan pahalanya di sisi Allah. Sesungguhnya
Allah sentiasa Melihat segala yang kamu kerjakan. (Al-Baqarah 2:110)
Dan demikianlah (sebagaimana Kami telah memimpin
kamu ke jalan yang lurus), Kami jadikan kamu (wahai umat Muhammad) satu umat
yang pilihan lagi adil, supaya kamu layak menjadi orang yang memberi keterangan
kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah) dan Rasulullah
(Muhammad) pula akan menjadi orang yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu.
(Sebenarnya kiblat kamu ialah Kaabah) dan tiadalah Kami jadikan kiblat yang
engkau mengadapnya dahulu itu (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi ujian
bagi melahirkan pengetahuan Kami tentang siapakah yang benar-benar mengikut
Rasul serta membenarkannya dan siapa pula yang berpaling tadah (berbalik kepada
kekufurannya) dan sesungguhnya (soal peralihan arah kiblat) itu adalah amat
berat (untuk diterima) kecuali kepada orang-orang yang telah diberikan Allah
petunjuk hidayah dan Allah tidak akan menghilangkan (bukti) iman kamu.
Sesungguhnya Allah Amat melimpah belas kasihan dan rahmatNya kepada orang-orang
(yang beriman). (Al-Baqarah
2:143)
Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi; dan
(pada) pertukaran malam dan siang; dan (pada) kapal-kapal yang belayar di laut
dengan membawa benda-benda yang bermanfaat kepada manusia; demikian juga (pada)
air hujan yang Allah turunkan dari langit lalu Allah hidupkan dengannya
tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta Ia biakkan padanya dari
berbagai-bagai jenis binatang; demikian juga (pada) peredaran angin dan awan
yang tunduk (kepada kuasa Allah) terapung-apung di antara langit dengan bumi;
sesungguhnya (pada semuanya itu) ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan
Allah kekuasaanNya, kebijaksanaanNya, dan keluasan rahmatNya) bagi kaum yang
(mahu) menggunakan akal fikiran. (Al-Baqarah
2:164)
Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu
memakan bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang yang
disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat)
sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda
yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun,
lagi Maha Mengasihani. (Al-Baqarah
2:173)
Bukanlah perkara kebajikan itu hanya kamu
menghadapkan muka ke pihak timur dan barat, tetapi kebajikan itu ialah
berimannya seseorang kepada Allah, dan hari akhirat, dan segala malaikat, dan
segala Kitab, dan sekalian Nabi; dan mendermanya seseorang akan hartanya sedang
ia menyayanginya, - kepada kaum kerabat, dan anak-anak yatim dan orang-orang
miskin dan orang yang terlantar dalam perjalanan, dan kepada orang-orang yang
meminta, dan untuk memerdekakan hamba-hamba abdi; dan mengerjanya seseorang
akan sembahyang serta mengeluarkan zakat; dan perbuatan orang-orang yang
menyempurnakan janjinya apabila mereka membuat perjanjian; dan ketabahan
orang-orang yang sabar dalam masa kesempitan, dan dalam masa kesakitan, dan
juga dalam masa bertempur dalam perjuangan perang Sabil. orang-orang yang
demikian sifatnya), mereka itulah orang-orang yang benar (beriman dan
mengerjakan kebajikan); dan mereka itulah juga orang-orang yang bertaqwa. (Al-Baqarah 2:177)
(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah)
bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian
manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan
(menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa
dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka
hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka
(bolehlah ia berbuka, Kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang
ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu)
Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu
menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan
Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjukNya, dan
supaya kamu bersyukur. (Al-Baqarah
2:185)
Dan sempurnakanlah ibadat Haji dan Umrah kerana Allah;
maka sekiranya kamu dikepong (dan dihalang daripada menyempurnakannya ketika
kamu sudah berihram, maka kamu bolehlah bertahallul serta) sembelihlah Dam yang
mudah didapati; dan janganlah kamu mencukur kepala kamu (untuk bertahallul),
sebelum binatang Dam itu sampai (dan disembelih) di tempatnya. Maka sesiapa di
antara kamu sakit atau terdapat sesuatu yang menyakiti di kepalanya (lalu ia
mencukur rambutnya), hendaklah ia membayar fidyah. Iaitu berpuasa, atau
bersedekah, atau menyembelih Dam. Kemudian apabila kamu berada kembali dalam
keadaan aman, maka sesiapa yang mahu menikmati kemudahan dengan mengerjakan
Umrah, (dan terus menikmati kemudahan itu) hingga masa (mengerjakan) ibadat
Haji, (bolehlah ia melakukannya kemudian wajiblah ia) menyembelih Dam yang
mudah didapati. Kalau ia tidak dapat (mengadakan Dam), maka hendaklah ia
berpuasa tiga hari dalam masa mengerjakan Haji dan tujuh hari lagi apabila kamu
kembali (ke tempat masing-masing); semuanya itu sepuluh (hari) cukup sempurna.
Hukum ini ialah bagi orang yang tidak tinggal menetap (di sekitar) masjid
Al-Haraam (Makkah). Dan hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah; dan ketahuilah
bahawasanya Allah Maha berat balasan seksaNya (terhadap orang-orang yang
melanggar perintahNya). (Al-Baqarah
2:196)
Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu
menjalankan sesuatu urusan dengan hutang piutang yang diberi tempoh hingga ke
suatu masa yang tertentu maka hendaklah kamu menulis (hutang dan masa
bayarannya) itu dan hendaklah seorang penulis di antara kamu menulisnya dengan
adil (benar) dan janganlah seseorang penulis enggan menulis sebagaimana Allah
telah mengajarkannya. Oleh itu, hendaklah ia menulis dan hendaklah orang yang
berhutang itu merencanakan (isi surat hutang itu dengan jelas). Dan hendaklah
ia bertaqwa kepada Allah Tuhannya, dan janganlah ia mengurangkan sesuatu pun
dari hutang itu. Kemudian jika orang yang berhutang itu bodoh atau lemah atau
ia sendiri tidak dapat hendak merencanakan (isi itu), maka hendaklah direncanakan
oleh walinya dengan adil benar); dan hendaklah kamu mengadakan dua orang saksi
lelaki dari kalangan kamu. Kemudian kalau tidak ada saksi dua orang lelaki,
maka bolehlah, seorang lelaki dan dua orang perempuan dari orang-orang yang
kamu setujui menjadi saksi, supaya jika yang seorang lupa dari saksi-saksi
perempuan yang berdua itu maka dapat diingatkan oleh yang seorang lagi. Dan
jangan saksi-saksi itu enggan apabila mereka dipanggil menjadi saksi. Dan
janganlah kamu jemu menulis perkara hutang yang bertempoh masanya itu, sama ada
kecil atau besar jumlahnya. Yang demikian itu, lebih adil di sisi Allah dan
lebih membetulkan (menguatkan) keterangan saksi, dan juga lebih hampir kepada
tidak menimbulkan keraguan kamu. Kecuali perkara itu mengenai perniagaan tunai
yang kamu edarkan sesama sendiri, maka tiadalah salah jika kamu tidak
menulisnya. Dan adakanlah saksi apabila kamu berjual-beli. Dan janganlah
mana-mana jurutulis dan saksi itu disusahkan. Dan kalau kamu melakukan (apa
yang dilarang itu), maka sesungguhnya yang demikian adalah perbuatan fasik
(derhaka) yang ada pada kamu. Oleh itu hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah;
dan (ingatlah), Allah (dengan keterangan ini) mengajar kamu; dan Allah sentiasa
Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. (Al-Baqarah
2:282)
Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir". (Al-Baqarah 2:286)
Surah Al-Baqarah Dan Ali-Imran ini juga dinamakan az-Zahrawan (Dua yg Cemerlang), kerana kedua surah ini menyingkap hal-hal yg menurut apa yg disampaikan Al-Quran disembunyikan oleh ahli kitab, seperti kejadian dan kelahiran Nabi Isa dan kedatangan Baginda Rasulullah S.A.W.
sama-samalah kita beramal serta menperbaiki diri...
Wassalam...
No comments:
Post a Comment