Sunday 16 September 2012

My Edible Garden: Makhluk perosak/pengacau

tahukah anda apakah nama makhluk ini...???
ini adalah 'Kutu Daun'...menghisap cairan dari tisu2 daun..malah kadang2 boleh membawa virus kepada tumbuhan kita.
tanaman saya telah diserang oleh makhluk ini...dan nampaknya dia amat suka pada pokok bunga raya dan bendi.
hampir semua pucuk dipenuhi oleh makhluk ini...
dengan kehadiran kutu ini juga...turut mengungdang sang semut untuk sama2 memeriahkan lagi keadaan...ini adalah kerana kutu ini memiliki hubungan simbiosis iaitu saling membantu mendapatken keuntungan...dalam kes ini hubungan diantara kutu daun & semut terwujud disebabkan oleh kahadiran 'embun madu' iaitu bahan buangan kutu daun hasil dari nektar atau cairan yg dihisap dari tumbuhan yg ditumpangnya...
Untuk melindungi embun madunya, semut sangat memperhatikan kutu daun miliknya. Misalnya semut akan memindahkan kutu itu ke tempat yang banyak nektarnya dan apabila wilayah pencarian makanan itu menjadi terlalu padat, semut akan memindahkanya ke tempat yang lebih lega. Semut juga akan menyerang setiap serangga yang mencoba memakan kutu daun tersebut, sekalipun serangga itu lebih besar dari tubuh semut itu sendiri.

sungguh indah dan sempurna setiap makhluk ciptaan Allah S.W.T, sehingga sekecil2 makhluk pun mempunyai peranan dan tujuan hidupnya sendiri...tidak ade satu pun ciptaan Allah S.W.T dijadikan adalah sia-sia.
bila melihat kepada hubungan yg wujud diantara kutu daun dan semut ini...saya terpikir akan hubungan  agung yg telah wujud dalam diri dan janji dlm hati kita untuk tetap sujud bersyukur pada pencipta kita yang Maha Agung.

No comments:

Post a Comment