Sunday 29 July 2012

My Recipe: Ketupat sotong a.k.a tupak sutun

Ramadhan al-mubarak...bulan yg penuh dengan keberkatan, bulan yg amat dinanti2kan oleh seluruh umat islam, bulan yg membawa 1001 perubahan serta mengembalikan kita kembali pada Nur Ilahi...Alhamdulillah...sudah masuk hari ke-10 kite berpuasa...bermakna kite semua sudah pun melalui dan diharap merasai 10 awal ramadhan yg dijanjikan didalamnya keberkatan. Bermakna tinggal lg 20 ramadhan yg akan kite kutip sebanyak mungkin keberkatan & rahmat yg telah Allah janjikan didalamnya. Pantasnya waktu berlalu...maka tidak lama lg kite bakal akan bertemu dengan hari kemenangan...Aidilfitri...

Bila kita bercakap ttg ramadhan dan puasa...tentulah difikiran kita juga akan terlintas tentang juadah2 berbuka yang disajikan di bazar2 ramadhan, yg penuh warna warni serta rupa bentuk...bermacam2 pilihan dr aneka nasi hinggalah ke kuih muih.
Seperti juga ramadhan yg lepas...saya diberi mandat oleh encik hubby untuk menyediakan sendiri juadah berbuka a.k.a sahur kami (hubby cakap makan kat luar xsesedap yg makanan sy masak dirumah...hehehee). Dan alhamdulillah...kemudahan dengan izin allah, bos br saya telah memberi keizinan pd kami utk pulang seawal 3.30 ptg sepanjang bulan ramadhan...esp utk kaum muslimat balik awal bagi menyediakan hidangan berbuka buat keluarga katanya.

Maka jenuhlah saya menyedikan wishlist juadah berbuka utk kami. Diantaranya nasi ayam penyet...kegemaran kami...terima kasih pada e-na lovely kitchen kerana share resepi ini bersama...memang sedap dan amat berbaloi utk dicuba. Emmm...so lps ni xperlu lglah ke restoran ''wong solo ayam penyet'', jika terasa nak makan nasi ayam penyet...chef dah boleh masak sendiri dah....:)

Tp masih terasa kekurangan bila tekak ini, masih tidak dapat merasa juadah2 istimewa negeri ''cik ct wan kembang''...rindunya nok make kuih akok kedut, nasi kerabu, tepung boko ubi kayu, lompat tikam, biji nangka @ butir nangko...dan banyok lglah...serta turut tidak ketinggalan ketupat sotong ala terengganu @ tupak sutun....(dah terbayang kesedapan serta keenakan rasa makanan ni semua....huhuhu...xsabar nok kelik)

Insyaallah...balik keje ni p pasar cari sotong yg medium size...kite buat ketupat sotong versi terengganu...coz kat sini (alor setar) senang nak dapat sotong yg fresh...meh kite kongsikan resepi atau cara menyediakan ketupat sotong a.k.a tupak sutun;

inilah rupenya ketupat sotong/tupak sutun
Bahan:
  1. 1 kg sotong (sederhana besar)
  2. 1 1/2 cawan beras pulut
  3. santan cair secukupnya
  4. 3 biji bawang merah ~ dimayang halus
  5. 1 in halia ~ dihiris panjang
  6. 3/4 cawan santan pekat/fresh
  7. 1 1/4 cawan air
  8. Garam & sedikit gula
  9. Daun pandan
  10. Lidi/pencungkil gigi

Cara-caranya:
  1. Bersihkan beras pulut. Rendam dengan santan selama 30 minit. Toskan beras. Santan bekas rendam beras tu dimasukkan ke dalam periuk.
  2. Bersihkan sotong dan kalau boleh buang kulit lapisan luar yg nipis tu...(utk mengelakkan hanyir)
  3. Isikan beras pulut dalam badan sotong, jangan penuh sangat, setengah je, pas tu tutupkan kepala sotong dan kemaskan ngan lidi atau penyungkil gigi. Buatlah macamana pun asal beras pulut tu tak terkeluar semasa proses memasak. Masukkan ke dalam periuk yang ada santan tadi.
  4. Masukkan santan pekat, bawang merah, hirisan halia, garam, gula dan daun pandan kedalam periuk yg berisi santan tadi
  5. Masak dengan api sederhana sehingga pekat
  6. Ketupat sotong sedia utk dimakan.


p/s: resipi asal ada dimasukkan halba...tp tuk resepi turun temurun pamili sy ini, kami gantikan halba dengan daun pandan.

Oklah, resepi dah pun ada (mekasih pada my lovely mum, sharing d recipe)...selamat mencuba ye...

No comments:

Post a Comment